Samferdsel

Samferdsel

Isolering av jernbane

Norges Statsbaner NSB har vært pionér på frostsikring av baner, og har telesikret flere hundre km teleutsatte strekninger med produkter fra STYROFOAM™ Programmet.Dimensjoneringen baseres på maksimal frostmengde F100. Frostsikringen utføres gjerne i forbindelse med utskifting eller rengjøring av ballasten.

I Norge dimensjoneres frostsikring av jernbane, etter JVB’n tekniske regelverk. Isolasjonslaget legges høyt i banefundamentet med minst 300 mm ballast mellom platene og underkant sviller. Under isolasjonen ligger grus i forskjellig tykkelse, avhengig av frostbelastningen. JVB benytter gjerne faste isolasjonstykkelser 60 og 100 mm, og regulerer
frostkapasiteten med tykkelsen av gruslaget. Se figur nedenfor. I diagrammet har man lagt til 10 mm isolasjon på grunn av innpressing av pukk i isolasjonen.

JVB’s krav til isolasjonsmaterialet er:
- HKFK-fri ekstrudert polystyren
- Trykkfasthet: min 400 kN/m² v/5% def
- Tørr densitet: min 38 kg/m³
- Varmekonduktivitet: DIM VERDI 0,037 W/(m•K)

 Les mer om jernbane fra side 11 i brosjyren: Isolering av mark- og anleggsarbeider.