Om Glava - Pressemelding

Trond Willy Larsen, distriktssjef i GLAVA® (t.v.) og byggmester Kjetil Mathisen tar med bransjen på befaring. Foto: Bård Gudim

Flere vil se Trollveggen

Midt på Grünerløkka, blant gamle bygårder, reises et nytt Trollveggen-bygg som skal huse Grünerløkka seniorsenter. Byggebransjen viser stor interesse for det spennende byggeprosjektet.

Første byggetrinn er allerede unnagjort. To fulle etasjer med grunnmur står på plass, totalt 400 kvadratmeter GLAVA® Trollveggen i 4,5 meters høyde, ferdig støpt og isolert. Byggingen har gått effektivt, til tross for at det er trangt mellom naboens husvegger i sentrum av storbyen.

Byggmester Kjetil Mathisen har fått jobben med å ta i bruk GLAVA® Trollveggen som modulsystem for det aktuelle bygget. Han er fornøyd med debuten på nytt modulsystem.

– Her har vi enkelt kommet til med alle deler av systemet, uten å være avhengig av frakt via luft. I dette området er det også praktisk umulig med luftransport, og for trangt mellom husene for bred last, forklarer byggmester Kjetil Mathisen. Han skryter av flyten og farten.

– Vi erfarer at det det gir oss større tempo og mer ryddighet på byggeplass enn det vi opplever med lignende systemer, sier Mathisen.

Vi erfarer at det gir oss større tempo og mer rydighet på byggeplass sammenlignet med det vi opplever på lignende systemer.
Byggmester Kjetil Mathisen

GLAVA® har benyttet muligheten til å invitere samarbeidspartnere og andre interesserte aktører for å se hvordan systemetet blir brukt, og hvor godt det egner seg for bynære og trange byggeplasser. Så langt har 30 aktører vært innom byggetotomta på Grünerløkka for å høste erfaringer med byggemetoden.

– Vi opplever at det er stor interesse. Flere av entreprenørene som har vært innom på befaring jobber med planlegging av store prosjekter som dette kan bli aktuelt for, forklarer distriktssjef Trond Willy Larsen i GLAVA®.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Jon Karlsen, GLAVA AS
+47 906 98 082
jon.karlsen@glava.no

Om GLAVA®

GLAVA AS produserer miljøvennlig glassull ved sine to fabrikker i Askim og Stjørdal. Glavagruppen er Norges ledende produsent og totalleverandør av isolasjon og tilhørende produkter. Glavagruppen har 400 ansatte, og omsatte i 2012 for 1 500 millioner kroner.