Thierry Lambert, General Delegate for Saint-Gobain i de nordiske og baltiske landene og Jon Karlsen, administrerende direktør i Glava og ny administrerende direktør i Saint-Gobain Byggevarer AS. PRESSE

Saint-Gobain ny eier i Glava AS

Alle formaliteter er på plass, og Saint-Gobain er nå ny eier i Glava.

Saint-Gobain annonserte 14. juni i år at de hadde startet eksklusive samtaler med eierfamiliene og de øvrige aksjonærene i Glava AS med intensjon om at Saint-Gobain skulle overta som hovedaksjonær. Etter at Konkurransetilsynet ga sin velsignelse, er nå transaksjonen sluttført og Saint-Gobain er nå ny eier av Glava AS.

- Saint Gobain har samarbeidet tett med Glava i over 80 år gjennom lisensavtale fra Isover, og før transaksjonen eide vi 17 % av aksjene og var representert i styret til Glava. Saint-Gobain og Glava verdsetter de same verdiene og deler lidenskapen for vår bransje og for våre kunder. Vi ser frem til å bidra til Glavas utvikling i Norge, sier Thierry Lambert, General Delegate for Saint-Gobain i de nordiske og baltiske landene.

Administrerende direktør i Glava, Jon Karlsen, er svært fornøyd med å få en industribygger som Saint-Gobain som eier.

– Saint-Gobain og Glava er to selskaper som kjenner hverandre godt, og det har i lang tid ligget i kortene at Saint-Gobain en dag skulle overta eierskapet fullt og helt For oss er det «business as usual», men eierskiftet vil på sikt gi oss mulighet til å utvikle Glava videre og tilby merverdi for våre kunder, sier Karlsen.

Jon Karlsen er, i tillegg til sin nåværende rolle, også utnevnt til administrerende direktør i Saint-Gobain Byggevarer AS, et selskap som består av merkevarene Weber og Gyproc.

OM SAINT-GOBAIN
Saint-Gobain er et fransk industrikonsern med over 350 års historie. Saint-Gobain designer, produserer og distribuerer materialer og løsninger som er sentrale ingredienser i livene våre. Saint-Gobains produkter finnes overalt i boliger og i vårt daglige liv: i bygninger, transport, infrastruktur og mange industrielle bruksområder. De gir komfort, ytelse og sikkerhet samtidig som de takler utfordringene ved bærekraftig bygging, ressurseffektivitet og klimaendringer.

• EUR 39,1 milliarder i omsetning 2016
  • Drift i 67 land
  • Mer enn 170 000 ansatte

OM GLAVA
GLAVA® er et industriselskap med hovedkontor i Askim. GLAVA AS produserer miljøvennlig glassull ved sine to fabrikker i Askim og Stjørdal. Glavagruppen er Norges ledende produsent og totalleverandør av isolasjon og tilhørende produkter. Glavagruppen består av morselskapet Glava AS og datterselskapet BoligEnøk AS, og har ca. 320 ansatte. Glavagruppen har en årlig omsetning på 1,6 milliarder kroner (2016).

For mer informasjon, ta kontakt med:

Morten Starup
Kommunikasjonsdirektør, Saint-Gobain Norden og Baltikum