Byggmester må også være en god rådgiver. Her har Baksjøbygg AS og Bjørn Espen Roksvold (t.v.) gjort en god jobb, mener energirådgiver Christer Kemi i Bolig Enøk, om byggeprosjektet i Randemfaret i Vestby.

Skulle fikse terrassen – totalrenoverte for én million kroner

De skulle egentlig bare fikse litt på den stygge terrassen og ønsket seg nye vinduer. Nå er boligen i Vestby oppgradert for én millioner kroner.

Byggmester Baksjøbygg AS kikket nærmere på huset fra 1974, og kom med en tydelig anbefaling.
– Han ga oss et tilbud på terrassen og hadde samtidig undersøkt hva vi kunne gjøre med støtte fra Enova, forteller huseier Eva Karrestad. Dermed ble prosjektet satt i gang. I slutten av oktober står huset i Vestby ferdig renovert.

Det var tiltalende å gjøre hele prosjektet. Nå vet vi hvordan huset er fra innerst til ytterst. Det var bygd på grunn uten kjeller, og dårlig dekke, som gjorde at vi var plaget med mye mus og kalde gulv. Ytterveggene var dårlige og nesten alle vinduene var punktert
Eva Karrestsad, byggherre

Snekker Adrian Opheim i Baksjøbygg har utført jobben med å etterisolere huset utvendig.

Gode råd fra byggmesteren
– Når vi oppgraderer for én million kroner vil vi vite at vi kan stole på byggmesteren. Han ga oss trygghet om at han visste hva han snakket om, påpeker Karrestad.
– Det var verdt det. Ikke minst det isolerte loftet, forskjellen på tykkelsen på isolasjonen i veggen og nye vinduer, som gjør at huset ikke er kaldt lenger. Her har de vært dyktige, mener huseierne.

Velger hybride løsninger
– Ofte blir det valgt hybride løsninger, som ikke  gir full effekt, men kun dekker minimumskravene. Vi gir våre anbefalinger, men det er kunden som har lommeboka, forklarer Bjørn Espen Roksvold i Baksjøbygg AS. Han mener det er viktig at tiltakene ses og gjøres i sammenheng.
– Det er det mye å spare på, blant annet ved å etterisolere når kledningen først skiftes.

Pilotprosjekt med energirådgiver
Byggmester Baksjøbygg AS i Vestby og energirådgivere i Boligenøk AS har samarbeidet om pilotprosjektet og kommet fram til gode løsninger. Den tekniske levetiden på huset var overskredet. Det var tid for å skifte kledning og bytte vinduer. Baksjøbygg rådet huseieren til å etterisolere loft og yttervegger samtidig. Det nye fasadesystemet Veggplate 31 fra Glava er brukt for å isolere veggene fra utsiden med 100 mm isolasjon.

Viktig gevinst
John Martin Næss, teknisk rådgiver i Glava mener gevinsten er viktig:
– Det er isolert smalere enn vanlig, uten å gå på akkord med isolasjonseffekten. Veggtykkelsen er økt med kun 10 centimeter. Huseieren får et veldig bra bygg å bo i, samtidig som det vil hjelpe på strømregningen. Her har byggmesteren gitt verdifulle råd om energieffektivisering.

Den tekniske levetiden var overskredet for boligen fra 1974. Nå er huset totalrenovert for én million kroner, med støtte fra Enovatilskuddet.

Dette er gjort med huset i Vestby:

Baksjøbygg AS og Bolig Enøk AS har samarbeidet om pilotprosjektet i Randemfaret i Vestby.  Bolig enøk AS har gjennomført energirådgivning og laget tiltaksplan som gir boligeiere muligheten å få til «støtte til energirådgivning», «støtte til oppgradering av bygningskropp», «ettermontering av balansert ventilasjon» og «fjerning av oljekamin og tank».

Baksjøbygg har utført arbeidet etter anbefalt tiltaksplan for å oppgradere til et mer energieffektivt hus. Boligen er fra 1974. Den har BRA på 110m2, betongplate på grunn og kaldt loft, naturlig ventilasjon og parafinbrenner.

• Entreprenøren har montert Glava 100mm Veggplate 31 på eksisterende 100mm yttervegg, Vempro- vindsperre og kantisolert betongplate med 100mm Glava kantisolasjon.
  • Nye vinduer og balkongdører.
  • Tettet gjennomføringer, montert ny isolert loftsluke og utbedret dampsperre over himling. Installert balansert ventilasjon på loft og blåseisolert med 200mm.
  • Fjernet oljekamin og sanert oljetank. Det monteres ny rentbrennende peisovn. Gammel stålpipe blir også byttet til ny stålpipe med tilluft.

Gjennom Enovatilskuddet kan boligeier få tilbake deler av utgiftene ved å investere i flere energismarte løsninger i boligen.

Les mer om Enovatilskuddet: https://www.enova.no/finansiering/privat/mer-informasjon/darlig-energistandard-pa-norske-boliger/954/2469/

Flere ønsker tilstandssjekk – byggmester må gi bedre råd

– Vi opplever at det er mange som vil gjøre noe med huset sitt, men at entreprenøren ikke alltid er flink nok til å gi tilbud og tilpasse jobben. Boligeier må ofte finne ut mye selv. Noen synes det blir skremmende, og unnlater å gjøre tiltakene, forklarer Christer Kemi, energirådgiver i Bolig Enøk AS. Han gjennomfører energirådgivning i boliger og setter opp en tiltaksplan sammen med boligeier.

– Flere boligeiere er obs på mulighetene, men det er viktig at byggmester opplyser om hva som kan gjøres, hvilke ordninger som finnes og argumentere for hvor mye isolasjon de bør ha. Bolig Enøk AS opplever økt etterspørsel etter energirådgivning på eldre hus i Oslo og Akershus.

– Mange kjøper gamle hus og har store ambisjoner for hva de vil gjøre med huset, også for å øke den tekniske standarden og få bedre komfort, erfarer Kemi. Motivasjonen er delt. For mange er motivasjonen styrt av støtteordninger. – Etterspørselen økte etter at Enova gjorde endringer i januar. Men fortsatt er det mange boliger som trenger tilstandssjekk.

Lanserer nytt fasadesystem

Denne høsten har Glava lansert Veggplate 31, et fasadesystem for utvendig isolering. Det egner seg både for rehabilitering og nybygg. Veggplate 31 monteres med en veggplatebrankett, små festeanordninger som gjør at platene sitter tett og reduserer kuldebroer. Isolering med Veggplate 31 kan minimalisere veggtykkelsen og forbedre U-verdien, sammenlignet med en tradisjonell påforing.