close-pop-up.svg

Velkommen til våre nye nettsider

logos.png

Velkommen. Vi ruller i disse dager ut splitter nye nettsider som skal inneholde produkter, løsninger og innhold fra våre tre merkevarer. 

Det kan være ting du savner, ting som er under utvikling og ting du syns er kjempebra med våre nye sider, så ta gjerne kontakt om det er noe du føler mangler her. Vi har satt opp en egen tilbakemelding e-post som du kan nå fra forsiden.

Vi gleder oss til å fortsette og bygge videre på vårt nye, samlede nettsted med dine tilbakemeldinger, for sammen bygger vi bedre.

close-pop-up.svg

Akustikk i kulturhus

Glavas lyddoktor Halvor Berg smiler til kamera
For de som driver med musikk, dans og teater er lydforholdene superviktige. I et stort kulturhus har hvert eneste rom sitt spesielle lydmessige behov.

 

– Nettopp mangfoldet er noe av utfordringen med å bygge et kulturhus med mange rom – med helt ulike lydbehov. I en konsertsal handler det om å tilpasse typen musikk som fremføres. Forsterket musikk krever et relativt dødt rom, og det er viktig å ha kontroll på alle frekvenser, noe som ofte krever store absorbentvolumer. Mens ikke forsterket/akustisk musikk krever et mer klangfullt rom – med helt andre krav til lydspredning fordi stemmer og instrumenter ikke får hjelp av mikrofoner og høyttalere, sier Glavas lyddoktor, Halvor Berg.

Lyddoktor episode 2: Kulturhus

Minst mulig klang

Noen av de samme prinsippene gjelder i øvingsrom - akustisk sang og et rockeband har helt ulike lydbehov, mens f.eks. dansesaler er en kombinasjon av gymsal og klasserom med et lydnivå der taletydelighet og kort etterklang er viktig. I tillegg kommer administrasjonen som har de samme behovene som i «alle» kontorer; minst mulig lydspredning og lavt lydnivå.

– Dessuten er det viktig at det i et så mangfoldig hus innarbeides en kultur og adferd som fungerer i det respektive sosiale miljøet, og at fellesområder som kaféer o.l. har minst mulig klang, sier Halvor Berg.

kulturhusleder ved Hamar Kulturhus, Terje Gloppen, og lyddoktor Halvor Berg prater sammen
kulturhusleder ved Hamar Kulturhus, Terje Gloppen, og lyddoktor Halvor Berg

Ganske optimalt på Hamar

Hvordan har dere klart å dekke alle de ulike lydbehovene, Terje Gloppen, kulturhusleder Hamar Kulturhus?

– I planleggingen og byggingen vektla vi at huset skal være et flerbrukshus og mangefasettert bygg for omtrent alle kulturaktiviteter. Store deler av huset er bygd med tanke på øvingsfasiliteter for kor, korps og kulturskole. I tillegg har vi arenaene som er spesialbygd for sal- og sceneopplevelser for publikum. Jeg opplever lydtilpasningen i kulturhuset vårt er ganske optimalt, både for brukere og for publikum, sier Terje Gloppen.

Lyddoktor Halvor Berg foran et stort basseng
Lyd og akustikk

Stille og rolig i svømmehallen?

I svømmehaller er det ofte dårlig akustikk og temmelig høyt støynivå. Det sliter på både besøkende og de som arbeider der.

Lyddoktor Halvor Berg smiler til kamera
Lyd og akustikk

Gode lydforhold på kontoret

I et åpent kontorlandskap i en gammel bygård i Oslo var de ansatte plaget med støy og dårlig akustikk. Med enkle midler ble innemiljøet vesentlig forbedret.

Vi ser et stort rom i museet hvor det arbeides med å ferdigstille himlingen.
Lyd og akustikk

Bygger for god akustikk på Norsk Bergverksmuseum

Det finnes nok av rom hvor brukerne må innrette seg etter byggets akustiske begrensninger. I nye Geolab på Kongsberg gjør de det motsatt.