BYGG

Ørjan Skjetne, Martin Hoel Fossmo, Magnus Isdal Langholm, Espen Hansen, Mattias Søfting, Lars-Erik Rist, Simen Havn Eggan, Eirik Johansen Forbord, og Isak Grostad er blant elevene som har bygget varmestua. Lærer Geir Hidle til høyre. Foto: Avisa Sør-Trøndelag/Anne Mari Svinsaas.

Byggfagelev: – Om ti år kan vi se tilbake på det første vi bygde

– Vi har blant annet lært at det er lufta mellom lagene som gjør at isolasjonen holder så godt på varmen, og om kapping, plassering og isolasjonens historie i hus, forteller byggfagelev Espen Hansen (til høyre). Fra venstre står klassekameratene Simen Havn Eggan og Mattias Søfting ved Meldal videregående skole. Foto: Avisa Sør-Trøndelag/Anne Mari Svinsaas.

– Vi har blant annet lært at det er lufta mellom lagene som gjør at isolasjonen holder så godt på varmen, og om kapping, plassering og isolasjonens historie i hus, forteller byggfagelev Espen Hansen (til høyre). Fra venstre står klassekameratene Simen Havn Eggan og Mattias Søfting ved Meldal videregående skole. Foto: Avisa Sør-Trøndelag/Anne Mari Svinsaas.

Når kulda biter i nesetippen hele veien ned alpinbakkene, er det kjekt med en skikkelig varmestue. To byggfagklasser har sørget for det.

Prosjektet for Løkken alpinklubb startet høsten 2018. To byggfagklasser fra Meldal videregående skole i Trøndelag har bygd en varmestue der alpinkjørere kan ta en pust i bakken og varme kroppen.

– Det er nesten som et miniatyrhus


– Vi har bygd bua fra scratch og lærer nesten alt underveis, fra beregning til egnede materialer. Det er nesten som et miniatyrhus, bortsett fra at varmestua står på pilarer. Isolasjonen er omtrent den samme, sier byggfagelev Espen Hansen ved Meldal videregående skole.

Vi har bygd bua fra scratch og lærer nesten alt underveis, fra beregning til egnede materialer.
Espen Hansen, byggfagelev ved Meldal videregående skole


Før byggfagelevene tok fatt på jobben, sto det en gammel brakke på stedet. Den ble helt fjernet. Elevene har tegnet, planlagt og utført byggingen av varmestua.

Byggfagelevenes byggverker blir stående


Byggfaglærer Geir Hidle er flink til å finne ekte byggeprosjekter, som blir stående når elevene har hatt praksisen sin. Neste år vet byggfagelevene på grunnkurset at de som velger tømrerlinja skal være med å restaurere en enebolig, og bygge en garasje. Varmestua i alpinbakken er isolert med GLAVA® i både vegger, tak og gulv.

– Under byggingen av varmestua Jeg har lagt vekt på å lære dem å bruke rett tykkelse på isolasjonen, og å skjære isolasjonen beint for å unngå hulrom og kuldebroer i skjøtene. Da er det viktig med godt verktøy og skarpe kniver, sier Hidle.

Espen synes de har lært masse av prosjektet.

– Jeg synes det har vært et veldig artig prosjekt. Å se et bygg bli til fra første materialbit er moro. Jeg har lyst til å bli flink i tømrerfaget og kunne bygge hus, sier Espen.

Han forteller at i klassen hans på ti elever planlegger sju av dem å bli tømrere, én betongarbeider, én rørlegger og én maskinfører.

Flittig brukt


Løkken ligger i en dal, der kulda samler seg om vinteren. Under byggingen av varmestua krøp gradestokken ned mot 20 blå. Men med en varmestue som etter hvert tok form, og bålpanne utenfor til både oppvarming og pølselunsj, holdt de varmen under byggingen.

Alpinkjørerne tok varmestua i bruk allerede etter jul. Da var den ferdig innvendig. I slutten av mars var det kun litt kledning utvendig, takrenne, kassebord og blikk rundt vinduene som sto igjen utvendig.

– Vi som bygger er en gjeng som kommer fra lokalmiljøet. Om ti år kan vi se på det første vi bygde når vi kjører forbi her, sier Espen.