Oppdater nettleseren din
Hei! Vi ser at nettleseren din kan være utdatert. Det er ikke sikkert all funksjonalitet eller innhold blir vist på riktig måte. Vi anbefaler deg derfor å oppdatere nettleseren din.
Finn din nettleser her
Color Lines nye hybridskip begynner å ta form ved Ulstein verft. M/S Color Hybrid skal betjene strekningen Sandefjord – Strømstad med høy kapasitet og minimale utslipp.
Verdens største plug-in hybridfartøy er 160 meter langt og kan frakte 2000 passasjerer eller rundt 500 biler. M/S Color Hybrid vil gå på batterier inn og ut av Sandefjordsfjorden og vil dermed ikke slippe ut klimagasser eller nitrogen- og svovelforbindelser. Støynivået på fartøyet er lavt og energigjenvinningen høy. Men kanskje viktigst for de som vil ta en tur over vannet – skipet lover en førsteklasses opplevelse og komfort.
OPP TIL 40 PROSENT REDUKSJON I VEKT
Isolasjonen til fartøyet ble ikke bare valgt for sin kvalitet. Det bidrar også til generell vektreduksjon.
«Å spare vekt gjennom isolasjonen er viktig fordi denne er plassert høyt oppe i skipet. Vektreduksjon høyere opp forbedrer stabiliteten. Dette øker lastekapasiteten enda mer enn vektreduksjonen skulle tilsi. Det sparer også drivstoff. Men det er så mange faktorer som spiller inn at det er vanskelig å gi et konkret tall på hvor mye som er spart, sier Tomren.
Glava har levert hele sitt utvalg av isolasjon til fartøyet, både brannbestandig, lyd- og termisk isolasjon. Totalt er vektreduksjonen, sammenlignet med tradisjonell mineralullisolasjon, mellom 40 og 55 prosent.
Les mer om fordelene med lettvekt
GOD VARMEISOLERING GIR ET STORT VARMEOVERSKUD
For å sikre minst mulig miljøavtrykk, har Color Line aktivt valgt produkter og leverandører som kan hjelpe dem med å møte deres strenge krav til klimagassutslipp. Riktig isolasjon og god varmegjenvinning gir et verdifullt bidrag til å kutte disse utslippene.
«Sammenlignet med vårt eksisterende fartøy har M/S Color Hybrid tre ganger bedre varmeisolasjonsevne mellom innsiden av skipet og den ytre luften. I tillegg har skipet et varmelager på 5 MWh som vi bruker varme fra både kjølevannet og eksosen til oppvarming 24 timer i døgnet, sier Tomren.
Fosen Ulstein Design and Engineering (FUDE) tegnet skipet på oppdrag fra Fosen Yard. De har lagt stor vekt på å spare energi.
«Hele skipet er designet med løsninger for sparing og resirkulering av energi. For eksempel ved å bruke fartøyets krengetanker, som er ballasttankene som holder skipet stabilt og regulerer vannlinjen, for å lage varmt vann. Dette er en unik løsning muliggjort av skipets miljøvennlige design, sier avdelingsleder Elias Grønning i prosjektavdelingen i FUDE.
ENKLERE OG MER MILJØVENNLIG LOGISTIKK
Skipsskroget ble bygget i Polen og deretter fraktet til Ulstein verft på Sunnmøre. Mens det ferdigstilles på tunet er det mye inn- og utflytting. Materialer og produkter fraktes til verftet og videreproduseres til det som etter hvert skal settes om bord. Disse manøvreres rundt i det lille byggeområdet inne i skipet og jobbes med der en stund før de monteres.
«Glava isolasjon kan komprimeres i en slik grad at vi kan frakte tre ganger mer på en pall sammenlignet med tradisjonelle ullløsninger. Med det volumet vi snakker om utgjør dette 25 til 30 færre trailerturer. Med 22 paller til en tilhenger gjør dette transporten til byggeområdet enklere, sier Kjetil Bjørgen, Key Account Manager Marine/Offshore i Glava.
----------------------
Akustikk er et tema som vektlegges i større og større grad, og kravene blir stadig strengere. Det handler også om å skape et behagelig innemiljø, der vi kan slappe av.
Det blir stadig mer populært å bygge sin egen hjemmekino.
Ved prosjektering av industrilokaler hvor man har behov for hygieneprodukter, kreves det stor oppmerksomhet til funksjonskravene