close-pop-up.svg

Digitalisering gir stor gevinst

Digitalisering av vareleveransene er essensielt for en mer effektiv og bærekraftig byggebransje. Denne heldigitaliseringen er vi i Glava® stolte av å være en del av. En av de flinkeste i klassen er Gausdal Landhandleri.

Digitalisering gir økt effektivitet i alle ledd. Det gir mindre avfall og lavere CO2-utslipp - et viktig mål for byggebransjen. 

 Gausdal Landhandleri har jobbet systematisk med digitalisering av vareflyten. 
– Denne digitaliseringen av vareleveransene handler om effektivisering i alle ledd, om å kunne gjøre ting heldigitalt i stedet for å bare bestille digitalt mot en bekreftelse manuelt, på formater som ikke er plugget inn i systemet, sier Ronny Bakken, Proff og Innkjøpssjef i Gausdal Landhandleris byggevarehus på Jessheim.

Gausdal_digitalisering_TUIMG_4048.jpg
Bjørn Heggen i Glava (t.v) og Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri er glade for en mer effektiv og bærekraftig byggebransje.

Liten detalj med store ringvirkninger

Bakken snakker om digital ordreflyt, der ordrebekreftelsen kommer i et digitalt format, tilbake og inn i det samme systemet. Det har stor effekt for byggevarehandelen. Riktig vare og riktig mengde ankommer byggeplassen til rett tid, noe som har mye å si for fremdrift, mengde avfall og transport.
Denne digitaliseringen vil merkevarene Glava, Gyproc og Weber, være med på:
– Dette har vi også stor nytte av. Det handler mye om sporbarhet på produkter, og her har Gausdal Landhandleri lagt ned et betydelig stykke arbeid, sier Glavas salgssjef Bjørn Heggen.

Nå har vi trucker som er utstyrt med touch-skjerm og lesere som hjelper truckføreren å plukke riktig mengde og riktig type vare opp mot ordren som ligger i systemet.

Espen Grindahl

Supply Chain Manager i Gyproc

Mindre feil, og mer effektivt

Også ved Gyproc-fabrikken i Fredrikstad, nyter de godt av digitaliseringen: 
– Nå har vi trucker som er utstyrt med touch-skjerm og lesere som hjelper truckføreren å plukke riktig mengde og riktig type vare opp mot ordren som ligger i systemet. Når Gausdal Landhandleri kommer for å hente varene, går dette med dokumenter helt automatisk, og sjåføren deres slipper å bruke tid på papirarbeid. Det betyr at det blir færre feil, og at vi blir mye raskere til å laste, sier Supply Chain Manager, Espen Grindahl.

​  Ronny Bakken og Bjørn Heggen ved Gyproc-produkter
​ Ronny Bakken og Bjørn Heggen er enige digitalisering effektiviserer i alle ledd. Foto: Delta V ​

Informasjonen går digitalt og både kunde og leverandør vet til enhver tid hvor varene befinner seg. Hvis noe ikke stemmer, kan Gausdal Landhandleri raskt varsle kunden ute på byggeplassen.
– Byggmester og entreprenør får bedre kvalitet på leveransene. De vet at leveransene vil være komplette, og de vet at de har en større trygghet for avvik. Det betyr bedre framdrift og effektivitet på byggeplassen. De bruker vesentlig mindre ressurser på bestilling og forberedelser, siden alt ligger i en heldigital plan, forklarer Bakken.

Enklere dokumentasjon og mindre avfall

Dessuten får entreprenørene mindre arbeid med å skaffe dokumentasjon.
– Det er helt essensielt at det er samme vare som er brukt i bygget og beskrevet i dokumentasjonen når bygget skal overleveres og settes i drift, og systemet sørger for at eksakt dokumentasjon av varer og varedata følger den elektroniske strømmen hele tiden, fra produsent via oss og ut på byggeplassen, sier Bakken.

Rett byggevare, riktig mengde og riktig størrelse har ikke bare betydning for framdrift og effektivitet på byggeplassen, men også for avfallsmengden.

Det er helt essensielt at det er samme vare som er brukt i bygget og beskrevet i dokumentasjonen når bygget skal overleveres og settes i drift.

Bjørn Heggen

Salgssjef i Glava

– Vi har fokus på sporbarhet for produkt og avfall. Dette er svært viktig og noe vi skal jobbe sammen med bransjen om å forbedre oss på. Rett mengde produkt til byggeprosjektene er bra for bærekraften, for eksempel ved å tilby tilpassede lengder på gipsen så det blir mindre kapp, legger Heggen til.

– Ja, og da er du over på den digitale modellen. Vi har utviklet et system sammen med Holte der du prosjekterer, bestiller, får ordrebekreftelse og faktura digitalt i ett og samme system. Da kan du også dokumentere hva som genereres av avfall og hva som blir til overs og kan leveres til gjenbruk. Leverer du til gjenbruk, kan du trekke fra det i miljøregnskapet på bygget, sier Bakken.

Ronny Bakken og Bjørn Heggen ved en varehylle med Weber-produkter.
Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri og Bjørn Heggen i Glava diskuterer ferdigbetong fra Weber. Foto: Delta V.

Ett kompetansemiljø

Det at Glava-familien nå består av både Glava, Gyproc og Weber, betyr at Gausdal Landhandleri har ett kompetansemiljø å forholde seg til for alt som har å gjøre med isolasjon, gips, mur- og betongprodukter. Det har betydning for både Gausdal Landhandleri selv, og for deres kunder.

– Glava og Gyproc hører sammen, det er veldig mye av det i de samme prosjektene. Den samhandlingen der har vi fått mye ut av ved at vi kan sette oss ned sammen med Glava og se på totaliteten i et prosjekt. Her har vi allerede kommet godt i gang med Glava og Gyproc, og har store forhåpninger om å få til det samme med Weber etter hvert, sier Bakken.

– For oss er det viktig å ivareta rollen som spesialister innen Glava, Gyproc gips og Weber murprodukter, understreker Heggen.
Kontakten med, og nærheten til, kundene ute på byggeplassen er viktig for Glava, og en av grunnene til at Glava som merkevare står så sterkt i Norge.

– Glava som merkevare er bygd opp gjennom mange, mange år. Det er mye på grunn av folkene våre og tilstedeværelsen ute i markedet vi står så sterkt. Vi har folk og distriktssjefer ute i hvert eneste distrikt, og har en veldig nærhet til kundene våre rundt om i Norge, enten det er på byggeplass eller på byggmesser. Det at vi har tre merkevarene i Glavagruppen, betyr at vi nå får en bredere kompetanse på flere produktområder, og det kommer kundene til gode, sier Heggen.
Han legger til at posisjonen til Glava gjør at gips og sementprodukter kan få mer oppmerksomhet:
– At vi kan selge oss opp på riktige produkter for hver enkelt konstruksjon, er en stor del av å bli mer bærekraftig. I stedet for at det benyttes standard gipsplater, kan vi hjelpe med å velge mer robuste produkter der det trengs, slik at det holder mye lenger, sier han.

Enda bedre sammen

– Vi har bedre mulighet til å påvirke sammen, til å gå i samme retning. På den ene siden kan vi hjelpe både arkitekt og entreprenør til å bedre forstå egenskapene til platene og dermed velge rett produkt. Et annet forhold er at vi er en stor enhet og en stor transportkjøper, som dermed har mulighet til å påvirke bransjen til å gå i den retningen at de blir mer miljøbevisste. Vi har for eksempel begynt å bruke mer båt fra Fredrikstad og langs hele kysten, slik at det blir større og færre leveranser, avslutter Grindahl fra Gyproc, om betydningen av å være del av Glava-familien.

Teknisk isolering

Brannisolering bærende stål

Isover FireProtect gir en høyeffektiv brannbeskyttelse av bærende stålkonstruksjoner.

Boligbygg

Må etterisolere én million norske boliger – håndverkerne har en nøkkelrolle

Norge har forpliktet seg til å være et nullutslippssamfunn i 2050, som i praksis vil si at alle boliger skal ha energiklasse A. Håndverkere som har kunnskap om klimamålene og kan gi gode energiråd til sine kunder, har et enormt konkurransefortrinn.

Teknisk isolering

Termisk isolering av kanaler

Med kanaler mener vi her sirkulære og rektangulære kanaler for ventilasjonsanlegg både i industriell anvendelse og i ordinære bygninger.