Oppdater nettleseren din
Hei! Vi ser at nettleseren din kan være utdatert. Det er ikke sikkert all funksjonalitet eller innhold blir vist på riktig måte. Vi anbefaler deg derfor å oppdatere nettleseren din.
Finn din nettleser her
Et produkt som egner seg godt for elektrisk transport og strengere krav til utslippsfrie byggeplasser.
Nylig kjørte det første Glava-lasset med den nye elektriske Volvo FM skapbilen ut portene fra Glavas fabrikk i Askim. Det er Jeppsson Transport som har gått til innkjøp av bilen. Sammen med Transport-Formidlingen kjører de isolasjon for Glava.
Etter planen skal den elektriske lastebilen gå to turer daglig fra Glavas fabrikk i Askim.
– Glavas produkter egner seg godt for elektrisk transport. Et fullt lass veier kun fire tonn, noe som er gunstig for rekkevidden til bilen, sier Terje Bredesen, logistikksjef i Glava.
Han forteller at man ser på muligheten for å gå over til el på flere ruter. Målet er å redusere klimaavtrykket, både i produksjons- og transportleddet.
– Vi er fortsatt i en tidlig fase for testing, men vi jobber hele tiden for å finne løsninger som reduserer eget klimaavtrykk, både i produksjon og transportleddet, sier Bredesen.
Knut Berger i Transport-Formidlingen er svært fornøyd med at den første elektriske lastebilen fylt med Glava-isolasjon er på veiene. Han forteller at samarbeid mellom de involverte partene har vært avgjørende for å finne gode løsninger.
– Dette er et nytt og spennende prosjekt der man tenker annerledes. Hvor langt rekker vi med bilen og hva får vi ut av den? Når man evner å tenke sammen om løsninger, da kan man gjøre store fremskritt og utnytte bilen maksimalt, forteller han.
Bilen skal lastes på kvelden for distribusjon i Oslo-området påfølgende dag. Om natten lader den hos Transport-Formidlingen i Groruddalen. Jeppsson Transport har også lader på sitt anlegg i Vestby.
– En nøkkel for å holde kostnadssiden nede er å lade på eget anlegg, og ikke på offentlig tilgjengelige hurtigladere. I tillegg er El mer gunstig i bomringen, siden transporten skal gå i Oslo-området har det mye å si, forklarer Knut Berger.
En el-lastebil og el-semitrailer, fem semitrailere og en pumpebil på flooring som går på biogass. Dette er starten på vår satsing på biler med lavere utslipp for Glava, Gyproc og Weber.
Å få mer gods fra vei til sjø gir gevinster for miljøet. I Glavagruppen frakter vi allerede en god del råvarer med båt. Målet er å øke volumet på sjøtransport så mye som mulig.
Glava tar vi bærekraft på alvor. Her kan du lese mer om våre mål for å bli en karbonnøytral virksomhet innen år 2050.