Oppdater nettleseren din
Hei! Vi ser at nettleseren din kan være utdatert. Det er ikke sikkert all funksjonalitet eller innhold blir vist på riktig måte. Vi anbefaler deg derfor å oppdatere nettleseren din.
Finn din nettleser her
En mer bærekraftig byggebransje er et mål mange av oss jobber for å nå. Vi er fortsatt i en fase for testing og tar våre grep, både når vi lager, frakter og selger produkter. Et viktig tiltak er å kutte utslipp fra transport.
En ny, elektrisk lastebil kom på veien i september, med utfart fra Askim til Oslo. Innkjøp av samme el-lastebil vurderes ved fabrikken i Stjørdal. Det forteller Terje Bredesen, som er supply chain manager i Glava. Alle monner drar. Og nye kjøretøyer testes.
– Vi er i en læringsfase, og foreløpig gir disse bilene oss en ekstrakostnad. El-biler er dyrere enn vanlige biler, og det er ikke betalingsvilje i bransjen ennå. Men når det blir krav om fossilfrie byggeplasser, vil dette trolig endre seg, sier han.
– Bilen i Askim skal frakte isolasjonsprodukter fra fabrikken i til byggeplasser i Oslo og til Fredrikstad. Den ligner de bilene vi har fra før, men den er mer stillegående.
Dette er en standard kassebil med plass til 12 Glava-paller, og den skal gå to turer fra fabrikken hver dag. Bredesen opplyser at bilen har en rekkevidde på ca. 300 km, og har en batteripakke på 550 kwt. Planen er å lade i Oslo, og på en ladestasjon utenfor Askim.
– Vi tester ut en tilsvarende bil sammen med en transportør i Stjørdal.
I tillegg til el-lastebilene, har Glava gjort avtale med Kingsrød Transport om to nye biogassbiler som skal frakte takprodukter. Disse er også på hjul i september.
– Biogassbilene har 70 til 80 mil i rekkevidde. De er dyrere i drift og vedlikehold enn dieselbiler, men veldig bra for miljøet. De fungerer helt på samme måte som vanlige biler, det eneste problemet er at det ennå er få fyllestasjoner for gass i Norge. Så vi har litt logistikk i forhold til fylling, forteller Thor Jensen, som er salgs- og markedssjef hos Kingsrød Transport.
Gyproc har også to biogassbiler som ble tatt i bruk høsten 2022, gjennom Harlem Transport.
– Dette er trekkvogner som går i daglig trafikk for oss. De kjører gipsplater og stålprofiler ut til kundene våre i Oslo og Viken, forteller Rune Gundersen, logistikksjef i Gyproc.
Bilene har en kapasitet på 29,5 tonn og de har en rekkevidde på 60 mil.
– Erfaringen vår med bilene er utelukkende positive, understreker Gundersen.
– Det er viktig for oss å nå våre og Saint-Gobains bærekraftsmål, sier Magnar Vitsø, direktør for innkjøp i Glava. Han opplyser at det jobbes med en plan for 2024-2030 både på inngående og utgående logistikk.
– En av de største utfordringene i dag er infrastruktur, det vil si fyllestasjoner for biogass og ladeinfrastruktur på EL. En annen utfordring er kostnadene og manglende støtte fra Enova og staten, spesielt på kjøp av biogassbiler. Foreløpig er det også manglende betalingsvilje hos våre kunder, derfor er det vi som bærer ekstrakostnadene nå i oppstarten, sier Vitsø.
Glava tar vi bærekraft på alvor. Her kan du lese mer om våre mål for å bli en karbonnøytral virksomhet innen år 2050.
Med elektriske lastebiler skal Glava redusere eget klimaavtrykk – og allerede er den første bilen på veiene.
Bruk av trepaller er en effektiv måte å frakte store mengder varer og materialer på. Dessverre blir de stort sett kastet eller brent etter bruk. Til nå.