close-pop-up.svg

Velkommen til våre nye nettsider

logos.png

Velkommen. Vi ruller i disse dager ut splitter nye nettsider som skal inneholde produkter, løsninger og innhold fra våre tre merkevarer. 

Det kan være ting du savner, ting som er under utvikling og ting du syns er kjempebra med våre nye sider, så ta gjerne kontakt om det er noe du føler mangler her. Vi har satt opp en egen tilbakemelding e-post som du kan nå fra forsiden.

Vi gleder oss til å fortsette og bygge videre på vårt nye, samlede nettsted med dine tilbakemeldinger, for sammen bygger vi bedre.

close-pop-up.svg

Forskningsfartøyet REV Ocean seiler lett

REV Ocean i vannet ved verftet Brattvaag
Når Rev Ocean kaster loss for forskningsseilas i 2021, så er det med lavest mulig vekt og lavt energiforbruk. Det unike skipet er bygd med lettvektsløsninger fra Glava Isolasjon og Weber, som gir en total vektbesparelse på mer enn 40 tonn.

Det største forskningsfartøyet i verden, REV Ocean, ferdigstilles i år ved Vard Brattvaag-verftet utenfor Ålesund.

REV Ocean-initiativet er iverksatt av Kjell Inge Røkke, og båten er prosjektets flaggskip.

– Målet vårt er å skape en plattform som de beste forskerne i verden kan få tilgang til, slik at de kan finne løsninger for forskjellige miljøutfordringer. Vi har tre kjerneområder vi fokuserer på: Det ene er plastforurensning, det andre er hvordan klimaendringer påvirker havene, og det tredje er forskning på nye teknologier som sørger for at fiske kan gjøres mer bærekraftig, uten å påvirke miljøet, sier Lawrence Hislop, kommunikasjonssjef for REV Ocean.

Målet vårt er å skape en plattform som de beste forskerne i verden kan få tilgang til, slik at de kan finne løsninger for forskjellige miljøutfordringer.

Lawrence Hislop

Kommunikasjonssjef for REV Ocean

Fri tilgang til forskningsmuligheter

Han forteller at formålet med prosjektet er å skape et nettverk med forskere og partnere, som vil kunne ha fri tilgang til båten. Det skal være en plattform for folk å komme ombord og teste forskjellige typer løsninger relatert til forskning i havområdene. Han viser også til at de for øyeblikket har over 50 søknader fra folk og organisasjoner som ønsker å komme ombord.


REV Ocean er en svært moderne båt, med blant annet et avansert sonarsystem som brukes for å skanne havbunnen, et trålesystem som kan ta opp levende fisk til å forskes på, for så å slippe dem ut igjen, samt ubåter ombord som kan senkes ned i dypet.

– Det er mange skip som kan gjøre disse tingene hver for seg, men ingen som har alle disse fasilitetene på ett sted, forteller Lawrence Hislop.

Rev Ocean.jpg
Her er broen på REV Ocean, verdens mest avanserte forskningsskip.


Vektreduksjon er nøkkelen for effektiv drift

Så mye avansert teknologi og ømfintlig forskningsutstyr stiller høye krav til selve skroget. Under byggingen fikk designerne av skipet blant annet utfordringer med vekten. Derfor ble Glava Marine Team kontaktet, for å regne på isolasjonsløsninger som var vektbesparende.

– Båten skal jo operere i alle mulige farvann, så vi måtte levere en løsning som sparte vekt, og samtidig kunne ivareta de termiske egenskaper og lydegenskaper som ble gjort i konstruksjonen, sier Lars Fillip Kolbu i GLAVA.

rev_ocean_render.jpg
Slik vil REV Ocean se ut når skipet er ferdigstilt.

Sparer over 40 tonn

Isolasjonspakken som ble levert veier litt over 21 tonn, mens en tradisjonell løsning ville veid nesten 40 tonn. Det vil si at leveransen på 17.000 kvadratmeter med lettvekt marineisolasjon har spart skipet for nesten 18 tonn.

– Det betyr at når båten er i drift, er det plass til flere passasjerer eller mer last. Samtidig reduseres drivstoff-forbruket. Skipet har 18 tonn mindre å dra på i løpet av de kommende 12-15 år, og det er en god reduksjon i utslipp, sier Kolbu.

Glava Marine isolasjon oppfyller de krav som stilles lydteknisk.

Ved siden av isolasjonen som er montert i hele skrogets termiske side, har også Weber, som er merkevaren i samme familie, stått for vektbesparende gulvløsninger. Det er valgt en løsning med isolasjon og flytende dørk, som også har redusert vekten til konstruksjonen betydelig.

– Vi har levert 22 tonn med lettvekts gulvløsning, samt 2400 kvadratmeter med brannhemmende finérplater. Dette er løsninger som gir en vektbesparelse på 40 prosent, sammenlignet med tradisjonelle produkter. I dette tilfellet sparte vi skipet for 28 tonn, sier Robin Mattson, salgssjef for marine og offshore i Weber.

Han viser til at den totale vektbesparelsen, på tvers av leveransene til Glava Isolasjon og Weber, er på hele 46 tonn, sammenlignet med andre, tradisjonelle løsninger.

Vi har en veldig grønn profil på produksjon av vår glassull, der over 75 prosent av glasset som brukes er returglass.

Lars-Fillip Kolbu

Head of SGMA (Saint-Gobain Marine Application)

Betydelig fokus på bærekraft

Et svært viktig aspekt er det miljømessige. Hele prosessen med å bygge REV Ocean skal gjøres så bærekraftig som mulig.

– Alle aspekter av båten tar i betraktning bærekraftige produkter. Vi prøver å ha minst mulig påvirkning på miljøet, og det er en grunnleggende del av filosofien bak skipet. Til og med navigasjonssystemene brukes til å kontinuerlig justere motorene, slik at de fungerer mest mulig optimalt. Glava Isolasjon og Weber har utviklet noen av de mest bærekraftige produktene i denne bransjen, sier Lawrence Hislop.

– Vi har en veldig grønn profil på produksjon av vår glassull, der over 75 prosent av glasset som brukes er returglass. Vi utsteder også en EPD (miljødeklarasjon), som forteller hva produktet inneholder. Vi har hatt et veldig godt samarbeid på det med REV Ocean, sier Lars Fillip Kolbu.

Vi har levert 22 tonn med lettvekts gulvløsning, samt 2400 kvadratmeter med brannhemmende finérplater. Dette er løsninger som gir en vektbesparelse på 40 prosent, sammenlignet med tradisjonelle produkter.

Lars-Fillip Kolbu

Head of SGMA (Saint-Gobain Marine Application)

Mindre transport

Han påpeker også at leveransen til Glava Isolasjon tilsvarer fire trailere med isolasjon, mens en annen løsning ville brukt inntil seks trailere. Dette takket være den gode kompresjonsgraden på isolasjonen, noe som gir et ytterligere miljøaspekt.

Webers produkter har i like stor grad fokus på miljøvern. Blant annet er de brannhemmende finérplatene laget av europeisk poppel, som vokser på steder der andre planter ikke trives, og dermed utnytter områder som er ubrukelige til annen jordbruk.

– Det er et bærekraftig produkt som bidrar til reduserte CO2-utslipp gjennom at de lagrer karbon i grenene, bladene og røttene, og reduserer dermed karbondioksid i atmosfæren, sier Robin Mattson.

Store ambisjoner

Båtens første reise, når den er ferdigstilt, vil ta den fra pol til pol: Fra Arktis, rundt Svalbard og Grønland, og videre til Nord-Amerika, Karibien, Sør-Amerika og ned til Antarktis. Reisen vil innebære at forskjellige forskere vil komme på båten og bruke fasilitetene i varierte miljøer. Det er også en reise som virkelig vil vise hva teknologiene og vektbesparelsen er god for.

– Vi vil også bruke båten som en kommunikasjonsplattform som skal formidle og øke forståelsen for hva som skjer på havet. Vi skal invitere filmskapere, journalister og kulturpersonligheter, og fortelle historien om forskningen som gjøres. Og da er det viktig med partnere som har de samme verdiene, avslutter Lawrence Hislop.

Anlegg og betong

Vant pris for norsk tunnelbygging

Det norske byggeprosjektet Nye Ulriken tunnel vant gjev pris i «Tunnelling Festival 2019».

Miljø og bærekraft

Det er fortsatt brikker som må på plass for en grønnere byggebransje

Det er potensial for å kutte CO2 i mange ledd innen byggebransjen. Derfor er det behov for nye løsninger i alle deler av verdikjeden.

Vi ser bilde av den aktuelle hytta, kledd i tre og kleberstein med store vindusflater.
Mursystemer

Stilfull funkishytte i isolert mur

Denne hytta i Hemsedal er bygd med isolert mursystem fra bunn til topp. Det gir en godt isolert funkishytte.