Oppdater nettleseren din
Hei! Vi ser at nettleseren din kan være utdatert. Det er ikke sikkert all funksjonalitet eller innhold blir vist på riktig måte. Vi anbefaler deg derfor å oppdatere nettleseren din.
Finn din nettleser her
I tillegg har alle våre produkter en lang fiberstruktur og ligger i lag. Rent teknisk betyr dette i realiteten at alle strukturene på skipet har gode akustiske løsninger. Resultatet er et veldig stille skip!
Høsten 2018 fullførte Myklebust Verft byggingen av de to hybridfergene MF Munken og MF Lagatun, som nå seiler ruten Flakk-Rørvik utenfor Trondheim. Pendlere fra Fosen og byfolk som ferierer langs kysten kan dermed nå ta en mye roligere, mer miljøvennlig 25-minutters tur over Trondheimsfjorden. En hovedårsak til dette er skipets reduserte vekt, som gjør det mulig å erstatte nesten all bruk av fossilt brensel med elektrisitet.
Multi Maritime i Førde har designet tvillingfartøyene for buss- og fergeselskapet FosenNamsos. I over 35 år har Multi Maritime designet fartøyer fra passasjer- og bilferger til isbrytere og offshore serviceskip.
«Vekt er en viktig parameter når det gjelder skipsdesign. Unødvendig vekt høyt oppe i et fartøy gjør det mindre stabilt i grov sjø. Ferger som går på batteri genererer ikke mye overskuddsvarme, så det er viktig å redusere tap av varme om bord. Den økte isolasjonstykkelsen som er nødvendig på hybridfartøy, sammenlignet med de som kjører forbrenningsmotorer, betyr strengere krav til valg av isolasjon med hensyn til vekt og isolasjonsevne. Vektreduksjon er en viktig faktor i vårt produktvalg, sier sivilingeniør i Multi Maritime, sier Erik Fristad.
LAVERE AVFALLPROSENT GIR BEDRE BUNNLINJE
På MF Munken og MF Lagatun er formen på skroget, propellen og varme- og ventilasjonssystemene designet for lavest mulig energiforbruk. Saint-Gobain er representert av merkene Glava og Weber.
Fra Glava produktsortiment, Glava Marine Roll 16, i både 50 og 100 mm tykkelse, er blant annet U SeaProtect Roll 36 og Glavaflex roll brukt på disse fartøyene.
«Vi leverer så mye vi kan på rull i stedet for plate. Ved bruk av plate er det 10-12 prosent svinn på grunn av montering og kapping som må gjøres om bord ved montering. Hvis et prosjekt har et omfang på for eksempel 800 000 kroner, betyr det at 80 000 kroner går rett i søppelbøtta. Ved å bruke en rull med materiale er svinnet 3-5 prosent. Dette går rett på bunnlinjen, sier Kjetil Bjørgen, Key Account Manager for Marine/Offshore i Glava AS/Saint-Gobain.
SPARE VEKT TILSVARENDE ÅTTE BILER
En rull gir også 40 prosent flere kvadratmeter per pall sammenlignet med isolasjon levert av plate. Dette forenkler og sparer på alt fra logistikk og transport til lager på verftet, samt antall laster fra kai til skip og videre håndtering fra fartøy til montering.
I gjennomsnitt er Glavas mineralullløsninger 40-45 prosent lettere sammenlignet med tradisjonell mineralull. Fordi en isolasjonspakke for en ferge fort kan komme opp i 30 000 kg i vekt, tilsvarer dette en besparelse på 12 000 kg – eller rundt åtte biler – per overfart.
70 PROSENT DRIVSTOFFREDUKSJON
Det ble også valgt løsninger fra Weber-serien av produkter som bidrar til betydelig vektreduksjon. Weber.floor 4680N Marine Light bruker 48 prosent mindre materiale sammenlignet med vanlig avrettingsmasse.
“Weber.floor 4680N Marine Light har markedsledende tekniske egenskaper i form av overflatestyrke og fleksibilitet. Selv med et relativt lite gulvareal har vi spart nesten fire tonn på dette prosjektet, som igjen resulterer i mer effektiv drift, sier Birger Erstad, salgssjef Marine/Offshore i Weber/Saint-Gobain.
Resultatet av disse tiltakene er at Multi Maritime forventer en total drivstoffreduksjon for MF Munken og MF Lagatun for Flakk-Rørvik-overfarten på 70 prosent sammenlignet med en dieseldrevet ferge av samme størrelse.
Produkter brukt i dette prosjektet:
Glava Marine Roll 16 : 50 og 100 mm
Glava Marine Roll 16 Alu, 50 mm
Glava VVS Tape
Seaprotect Tape G120
Glassstoff Hvit G220
U SeaProtect Roll 24 Alu1, 50 mm
U SeaProtect Roll 36, 70 mm
U SeaProtect Slab 56, 70 mm
U SeaProtect Slab 76, 25 mm
B Facing Kompositt Alu/Glassduk
Glavaflex rull
Climpipe Section Alu2 – Glava Rørskål
----------------------
Glava Marine Roll 16 : 50 and 100 mm
Glava Marine Roll 16 Alu, 50 mm
Glava VVS Tape
Seaprotect Tape G120
Glass Fabric White G220
U SeaProtect Roll 24 Alu1, 50 mm
U SeaProtect Roll 36, 70 mm
U SeaProtect Slab 56, 70 mm
U SeaProtect Slab 76, 25 mm
B Facing Composite Alu/Glass Cloth
Glavaflex Roll
Climpipe Section Alu2 – Glava Rørskål
På Glava-fabrikken i Askim, i etasjen over der den tradisjonsrike Glava-isolasjonen produseres, finner du Norges eneste produksjonslinje for akustiske himlingsplater. Her produseres en av markedets mest solgte himlingsplater, Glava Venus.
Kunder har ofte mange spørsmål når det kommer til etterisolering. Hvor mye kan de spare? Må man gjøre store inngrep? Og hvilke materialer bør de velge? Vi har samlet de åtte vanligste spørsmålene du som håndverker møter på, og vår energirådgiver Helge Aschjem gir deg klare, profesjonelle svar som kan hjelpe deg i møte med kundene.
Går det an å få akustiske bafler med integrert lys på nye Romsås kulturhus? Spørsmålet kom fra Snøhettas arkitekt, og Glava tok utfordringen. Nå er lysene tent i de hengende himlingene i Romsås kulturhus.