Jon Karlsen blir leder for det nye selskapet som vil drifte GLAVA, Weber og Gyproc videre som tre selvstendige merkevarer. PRESSE

GLAVA, Weber og Gyproc samles i nytt Saint-Gobain-selskap

- Etter at Saint-Gobain overtok som hovedaksjonær i GLAVA AS, har vi brukt tiden på å bli kjent med hverandre og finne den beste organisasjonsformen for Saint-Gobains tre industribedrifter i Norge: GLAVA, Weber og Gyproc. Nå får vi én felles, overordnet organisasjon der vi kan hente ut synergier på drift, samtidig som GLAVA, Weber og Gyproc videreføres som sterke, selvstendige merkevarer, sier Jon Karlsen, som har vært administrerende direktør i GLAVA siden 2006.

GLAVA, Weber og Gyproc har lang historikk i Norge, med en etablert posisjon både i byggebransjen og blant forbrukere. De vil fortsatt markedsføres og selges som selvstendige merkevarer.

- Alle tre får nå en sterk industribygger i ryggen, med lang historikk for å utvikle industribedrifter og bygge solide merkevarer, sier Jon Karlsen.

Samtidig fortsetter Leca som eget selskap, der blokk-produktene fortsatt distribueres gjennom Weber.

Det var i juni i år at Saint-Gobain offentliggjorde at de hadde startet eksklusive samtaler med eierfamiliene og de øvrige aksjonærene i GLAVA AS med intensjon å overta som hovedaksjonær. Etter at Konkurransetilsynet ga sin velsignelse, ble transaksjonen sluttført og Saint-Gobain ny eier av GLAVA i oktober.

Fra 1. desember var de tre selskapene formelt samlet under en ny ledergruppe.

OM SAINT-GOBAIN
Saint-Gobain er et fransk industrikonsern med over 350 års historie. Saint-Gobain designer, produserer og distribuerer materialer og løsninger som er sentrale ingredienser i livene våre. Saint-Gobains produkter finnes overalt i boliger og i vårt daglige liv: i bygninger, transport, infrastruktur og mange industrielle bruksområder. De gir komfort, ytelse og sikkerhet samtidig som de takler utfordringene ved bærekraftig bygging, ressurseffektivitet og klimaendringer.

EUR 39,1 milliarder i omsetning 2016
Drift i 67 land
Mer enn 170 000 ansatte

Saint-Gobain samler nå de tre industribedriftene GLAVA, Weber og Gyproc i ett nytt selskap. CEO er Jon Karlsen.

Ta kontakt med:

Per Stræde