close-pop-up.svg

Velkommen til våre nye nettsider

logos.png

Velkommen. Vi ruller i disse dager ut splitter nye nettsider som skal inneholde produkter, løsninger og innhold fra våre tre merkevarer. 

Det kan være ting du savner, ting som er under utvikling og ting du syns er kjempebra med våre nye sider, så ta gjerne kontakt om det er noe du føler mangler her. Vi har satt opp en egen tilbakemelding e-post som du kan nå fra forsiden.

Vi gleder oss til å fortsette og bygge videre på vårt nye, samlede nettsted med dine tilbakemeldinger, for sammen bygger vi bedre.

close-pop-up.svg

5.000 tonn Webergulv på Oslo Lufthavn

Weber
Utvidelsene av Oslo lufthavn på Gardermoen er ett av de største byggeprosjektene i Norge. Weber sørget for vannrette gulv.
Byggeprosjekt
Gulv på utvidelsen av Oslo Lufthavn Gardermoen
Byggeår
2017

Det er ikke så lenge siden den nye hovedflyplassen på Gardermoen åpnet med direktesendt TV-show og kongelig publikum. Senere utvides flyplassen i flere retninger med ny pir, utvidet ankomst- og avgangshall og utvidet togstasjon.

weber_gulv_gardermoen20_20150303-_S9A9246.jpg
Sparkling av gulv i avgangshallen på OSL Vest. 72 tonn/ 750 kvm, utført av Gauksås gulvstøp AS.

– Vi har vært her i over ett år, med ganske intenst arbeid i perioder. Det er store mengder med gulv som skal sparkles på begge byggeprosjektene, forteller Øyvind Bratli i Gauksås Gulvstøp AS. Selskapet har fått kontrakt på å sparkle både den nye terminalen og de utvidede avgangs- og ankomsthallene. I alt skal selskapet sparkle mer enn 5.000 tonn på de to prosjektene.

Saken fortsetter under videoen.

Viktig logistikk

Byggeprosjektene er store og det var mye som skulle på plass før åpningen av utvidelsene i 2017. Sikkerheten rundt utbyggingen er streng og framdriftsplanen er stram.

– Vi er inne her i perioder og er helt avhengig av god logistikk fra Webers side. Når vi går i gang med store sparklinger, må bulkbilene være på plass slik at vi ikke får stopp. Vi er helt avhengig av at logistikken til Weber fungerer. Og det gjør den, forteller han.

Når vi går i gang med store sparklinger, må bulkbilene være på plass slik at vi ikke får stopp. Vi er helt avhengig av at logistikken til Weber fungerer. Og det gjør den.

Øyvind Bratli

Gauksås Gulvstøp AS

Slangen som brukes for å legge ut massen koster opp mot 1.000 kroner per meter. På siste sparkling av de nye hallene var slangen 140 meter lang.

– Står det stille for lenge, begynner det å herde og vi mister slangen. Det blir fort dyrt, forklarer Bratli.

weber_gulv_gardermoen15_20150303-_S9A9301.jpg
– Når vi sparkler så dypt trenger vi ikke røre så mye i massen for få den til å jevne seg. Det holder at vi går i den våte massen, forteller Øyvind Bratli i Gauksås Gulvstøp AS.

Gode produkter

Han har god erfaring med Webers gulvprodukter og har lært dem å kjenne.

– Det går mest tid på klargjøring av området som skal sparkles. Hullene trenger ikke være så store før det renner ned i etasjen under, med alt det fører til, sier han.

Under intervjuet sparklet han og kollegaene i Gauksås Gulvstøp AS 750 kvadratmeter.

– I snitt er det 6 cm tykt der vi har sparklet i dag. Totalt gikk det med omtrent 72 tonn avrettingsmasse, forteller Øyvind Bratli i Gauksås Gulvstøp AS.

weber_gulv_gardermoen13_20150303-_S9A9325.jpg
Et nesten 75 meter langt strekk langs kanten på den nye avgangshallen ble sparklet i én omgang. Totalt skal Øyvind Bratli og Gauksås Gulvstøp AS sparkle mer enn 5.000 tonn på utbyggingsprosjektene på Gardermoen.

Prosjektinformasjon

Byggherre: Avinor
Entreprenør: Hent AS
Gulvsparkling: Gauksås Gulvstøp AS
Weber-produkter: weberfloor 130 Core (tidligere 4360 Rapid)
 

weber_gulv_gardermoen10_20150303-_S9A9365.jpg
Til sammen 750 kvadratmeter ble sparklet med en gjennomsnittlig dybde på seks centimeter. Med pumpebil og god logistikk ble alt sparklet i én runde.