Oppdater nettleseren din
Hei! Vi ser at nettleseren din kan være utdatert. Det er ikke sikkert all funksjonalitet eller innhold blir vist på riktig måte. Vi anbefaler deg derfor å oppdatere nettleseren din.
Finn din nettleser her
Vi ønsker gjerne sydende liv, god atmosfære og gode lukter fra kjøkkenet når vi besøker en restaurant. Men høy lyd forstyrrer opplevelsen, dersom vi må rope for å høre hverandre over bordet. Og lyden kan faktisk ødelegge matopplevelsen.
Hos Alex Sushi på Solli-plass er forholdene og atmosfæren betraktelig forbedret.
Det startet med utbedringer i kjelleren, der det arrangeres eventer og samlinger med inntil 60 personer. Kjellerrommet på 40 kvadratmeter brukes blant annet til framvisninger av film og bruk av lydanlegg.
– Her er det harde murvegger, mye gjenklang og dårlig akustikk. Folk hadde trøbbel med å sitte og prate sammen. Av den grunn dyttet vi inn så mye Glava Isolasjon som vi hadde plass til, forteller Thea Sandberg. Det er montert lydabsorbenter på vegg for å dempe uønsket støy.
– Lydabsorbenter er løsninger som ofte blir brukt på puber og i restauranter, for å dempe lyden tett ved lydkilden, forklarer Trond Kristoffersen i Bright, som har utført jobben med å montere lydabsorbenter og akustiske himlinger i andre etasje av restauranten. De opplevde store forbedringer og fikk en begeistret kunde.
– Vi iusterte på lydanlegget, og trodde vi måtte investere i nytt, siden lyden hadde så dårlig gjengivelse i rommet. Akustikken var helt elendig. Lyden bare slo i rommet., beskriver Thea Sandberg. – Nå, etter installasjon, fungerer anlegget helt topp.
Lyd er en problemstilling mange som jobber med kulturliv og restautaranter opplever.
– Det er ikke sikkert det er lyden det er noe feil med. Det er rommet og materialene som gjør at akustikken ikke er god, ofte på grunn av gjenklang på harde flater, forklarer Halvor Berg, konseptutvikler for lyd og akustikk i Glava®.
Utførende montør opplever at flere er blitt mer bevisste på akustikk, og gode løsninger blir stadig mer etterspurt, i restauranter så vel som kantiner og åpne kontorlandskap.
– Folk begynner å skjønne at det ikke bare er å henge opp dyre høyttalere, men heller gjøre noe med akustikken i rommet, forklarer Kristoffersen i Bright.
Hos Alex Sushi presset nødvendigheten seg fram.
– Vi er veldig godt fornøyde! Det er en helt utrolig forbedring, og det ser veldig bra ut. Det var en utfordring med ventilasjon i taket. Men jobben er gjort veldig pent og nøyaktig, takket være god kunnskap hos Bright, skryter Sandberg etter oppgraderingen.