close-pop-up.svg
Arbeider som jobber med å isolere ventilasjonskanaler
Arbeider som jobber med å isolere ventilasjonskanaler

Teknisk Isolering

Du kan forbedre energieffektiviteten, kontrollere temperaturen og spare kostnader med riktig isolering av rør og kanaler.

Hvorfor isolere rør og kanaler?

Den viktigste grunnen til å isolere rør og kanaler er energibesparelsen. Riktig isolering av rør og VVS-installasjoner bidrar til reduserte energiutgifter, noe som er gunstig både for lommeboken og miljøet.

I tillegg til energibesparelse, bidrar rørisolasjon til å redusere risikoen for frostskader, og fukt- og råteskader som følge av korrosjon og kondens. Helse er også en viktig gevinst, fordi stabil temperatur i rørsystemet minsker risikoen for bakterievekst og mugg, noe som gir et mer hygienisk system. Teknisk isolering av rør og kanaler gir dessuten økt komfort, fordi isolerte VVS-installasjoner bidrar til riktig vanntemperatur og redusert støy fra rørene.

Bærekraftige materialer til Teknisk Isolering

Glava isolasjon lages med glassull, som har gode isolerende egenskaper, veier lite og består av opptil 80 prosent resirkulert glass.

Snakk med Stig Ronny om energitap i tekniske anlegg

Ta kontakt med Stig Ronny for å få mer informasjon om beregning av energitap.

Ved å sende inn dette skjemaet samtykker jeg til at Glava kan lagre opplysningene mine, og til å bli kontaktet per e-post av en rådgiver. Jeg samtykker også til å motta nyhetsbrev fra Glava som jeg kan melde meg av når som helst.

Ofte stilte spørsmål om rørisolasjon

Isolering av rør er viktig av flere grunner:

Forhindre skader:
Ved å isolere rør kan man unngå skader på rør som følge av korrosjon og kondens.

Energiforbruk:
Isolering forbedrer driftseffektiviteten til varme- og kjøleanlegg ved å holde temperaturen konstant, noe som reduserer energiforbruket og driftskostnadene. Dette bidrar også til å redusere bygningens CO2-fotavtrykk.

Økt komfort:
Ved å isolere sørger du for en stabil og riktig temperatur, som også reduserer risikoen for bakterievekst og mugg. Isolering reduserer også støy fra rørene.

God isolasjon er essensielt for å hindre at rørene fryser i kalde temperaturer. Rørene kan isoleres med mineralull eller cellegummi rørisolasjon. For vannrør uten gjennomstrømning kan du bruke selvregulerende frostsikker varmekabel. Sørg også for at veggene rundt er godt isolert.

Det er spesielt viktig med isolasjon av rør som står i kalde omgivelser eller som går gjennom deler av bygg uten oppvarming. Frosne og sprukne rør kan føre til store vannskader som er dyre å håndtere.

Isolasjonsmaterialer som brukes for kjølerør må være i stand til å opprettholde lave temperaturer og forhindre kondens. Slike materialer inkluderer spesielle isolasjonstyper som er designet for å holde rør kalde og forhindre kondensering.

Kaiflex KKplus s2 Slange er cellegummi for isolering av kalde rør innenfor VVS, air-condition, kjøling og prosessindustri for å hindre kondens og spare energi. Økende isolasjonstykkelse system, se FDV dokumentasjon.

Riktig isolering hjelper til med å holde rørets overflatetemperatur over duggpunktet i luften rundt, noe som forhindrer kondens. For å oppnå dette må du velge riktig type og tykkelse av isolasjonsmateriale.

Ja, det er mulig å utføre rørisolasjon på egen hånd, spesielt for mindre og enklere prosjekter. For mer komplekse systemer eller der det er strengere krav og høyere isoleringsstandarder kan det være lurt å få hjelp fra en fagperson
Redusert energiforbruk
Isolering gir økt driftseffektivitet. Det reduserer forbruk, kostnader og byggets totale utslipp.
Konstant temperatur
Jevn og riktig temperatur gir økt komfort og redusert risiko for bakterievekst og mugg.
Unngå frostskader
Med riktig isolasjon av vannrør kan du unngå store og dyre skader.
Korrosjon og kondens
Ved å isolere rør kan du unngå skader som følge av korrosjon og kondens.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du ha nyheter, råd og informasjon om våre produkter og løsninger rett i innboksen? Legg igjen informasjonen din under, så fikser vi resten.

Ved å sende inn dette skjemaet samtykker jeg til at Glava kan lagre opplysningene mine. Jeg kan melde meg av når som helst.